WIL JIJ IN DE DRUKKE DECEMBERMAAND MEER PRODUCTEN VERKOPEN IN JOUW KAPSALON?

 

Ongeveer 10% van jouw omzet komt uit de verkoop van producten. Hoe geweldig zou het zijn wanneer je dit, in de drukke decembermaand, omhoog kunt brengen. Met de tips hieronder kost dit geen extra tijd en je klant zal er zeker gelukkig van worden.

Tip 1: Verplaats de producten naar een ruimte in je kapsalon.

De toonbank/balie werkt als een drempel. De ruimte achter de balie is verboden gebied waar je klant niet mag komen. Wanneer je geïnteresseerd met in een product, wil je ook graag ruiken, informatie lezen of de prijs weten. Wanneer moet vragen naar informatie omdat de producten op een voor jou onbereikbare plek staan, is dit een hele grote barrière en wordt dit achterwege gelaten.

Eleven Australia retail.JPG

Tip 2: Prijs je producten.

Wanneer denk je dat de Zara of Hennes &Mauritz meer verkopen: wanneer producten geprijsd zijn of wanneer ze geen prijzen vermelden?

Klanten willen graag in privacy besluiten of een aankoop in hun portemonnee past. Wanneer ze moeten vragen naar de prijs vinden ze het vervelend wanneer ze het terug moeten zetten. Het vermelden van de prijzen kun je op verschillende manieren doen.

  • Kleine stickertjes op de onderzijde waar je handmatig de prijs op vermeldt.

  • A4 of A5 standaards van plexiglas die je tussen de producten kunt plaatsen. Wij hebben deze van alle merken op voorraad en helpen jou hier graag mee.

Je bent niet aan het verkopen maar een oplossing aan het geven voor problemen of wensen.

Tip 3: Volle planken. Maak er geen display van.

 Zorg dat het retail vak er zo uitziet dat het uitnodigt om naar toe te gaan en iets te pakken. Een volle plank straalt overtuiging uit en dat jij gelooft in het merk. Dat betekent volle planken dus minimaal 3 stuks van ieder. Wanneer er maar 1 product staat, oogt het als een productpresentatie waar je niet aan mag komen.

Zet producten bij de wasbak of op het toilet en laat zo de klant kennismaken.

Zet producten bij de wasbak of op het toilet en laat zo de klant kennismaken.

Tip 4: Communicatie met de klant in de stoel.

Heel vaak horen wij dat kappers het verkopen van producten moeilijk vinden. De klant niet willen “pushen” of iets “aansmeren” zijn vaak gebruikte termen. Voor de cliënt in de stoel ben jij de professional en is jouw advies waardevol. Jij kent de wensen en behoeften en je geeft dus een goed onderbouwd waardevol advies.

Heel veel badkamer kasten zijn gevuld met ongebruikte drogisterij producten. Omdat ze toch niet deden wat op de verpakking werd beloofd en je het product niet vooraf kunt proberen. Jouw advies in combinatie met de mogelijkheid tot testen, bespaart een hoop geld. Van professionele producten heb je minder nodig, het sluit aan bij de wens en wordt dus tot de laatste druppel opgemaakt.

Werk aan je zelfvertrouwen en geloof in je eigen kennis. Ben er bewust van dat jij de professional bent. Degene die het haar, de wensen of problemen kent. Degene ook die hier een oplossing voor kan geven. Maar dan moet je er wel naar vragen!

  • Zou je meer glans willen? Wil je af van pluizig haar? Of wil je graag meer volume?

  • Vertel over de resultaten die een product kan geven. Praat niet teveel over ingrediënten. Vaak is dit totaal niet interessant voor klanten.

  • Vertel wat er gebeurt wanneer men iets niet doet. Bijvoorbeeld geen bescherming of verzorging voor het haar tijdens een zon/zee vakantie.

Tip 5: Geef geen korting op jouw vakmanschap.

Wanneer je iets speciaals wilt doen kun je beter een korting geven op een product dan korting geven op de behandeling. Jouw uurtarief moet heilig zijn en op deze manier geef je de klant toch iets extra’s. Daarnaast laat je hem/haar kennismaken met een product, wat kan zorgen voor een herhaal aankoop.

Mini verpakkingen geven is een mooie manier om iets speciaals te doen. J Beverly Hills en Eleven Australia hebben deze in hun assortiment.

Mini verpakkingen geven is een mooie manier om iets speciaals te doen. J Beverly Hills en Eleven Australia hebben deze in hun assortiment.


HEB JE BEHOEFTE AAN MEER TIPS OF Zou je graag meer informatie willen over de merken van Beauty Brands? Neem via onderstaande button contact met ons op. Wij vertellen je graag meer.


 
Astrid van Gool