STORYTELLING VERSUS STORYSELLING

 

Heel vaak horen wij in kapsalons dat verkoop als moeilijk wordt ervaren en vaak worden dan de termen “aansmeren” en/of “pushen” gebruikt. Dit is best vreemd, want wanneer je bij de tandarts wordt geadviseerd een bepaalde tandpasta te gaan gebruiken of in de garage wordt gemeld dat een specifieke motorolie het beste is voor jouw auto, ervaren we dit als een waardevol advies.

Wat is dan toch het grote verschil tussen die tandarts/ automonteur en de medewerker in jouw salon?

Educatie leidt tot kennis en kennis leidt tot zelfvertrouwen.

Educatie leidt tot kennis en kennis leidt tot zelfvertrouwen.

Autoriteit en zelfvertrouwen

Mensen hebben vertrouwen in een expert. Om dit te zijn, moet je kennis van zaken hebben. Wanneer je kennis op orde is, put je daar zelfvertrouwen uit om actief en goed te adviseren. Dus door kennisvergaring krijg je vertrouwen in jezelf en word je een expert op jouw vakgebied. In dit proces is educatie een belangrijk onderdeel. Natuurlijk weten we dat producttrainingen voor je team effectief zijn. Heb je een nieuw kleurmerk of is jouw bestaande lijn uitgebreid met een nieuw product? Of wellicht start je met een heel nieuw merk? Dan is je team voeden met kennis en met name met verhalen over de producten een heel goed idee toch…? Dat het zinvol is, weten we zeker, maar vaak ontstaan toch de volgende situaties:

  • Wij organiseren weleens zo’n proefsessie, maar lang niet iedereen is daarbij en soms is het wel gepland, maar kan het niet doorgaan door de dagelijkse gekte.

  • De hoeveelheid informatie die tijdens een training wordt gegeven, is vaak teveel om te onthouden. 

  • We proberen er regelmaat en structuur in te brengen, maar dit verwatert toch weer snel.

Arjan Bevers ( Avanti Kappers in Helmond ) on stage voor Eleven Australia.

Arjan Bevers ( Avanti Kappers in Helmond ) on stage voor Eleven Australia.

Small steps every day

Stel nu eens dat je het niet te groot maakt en het inpast in de dagelijkse routine. Dat alle medewerkers onderdeel zijn van de dagelijkse educatie, zonder dat daarvoor tijd moet worden ingepland? Omdat herhaling werkt en omdat op een andere manier vertellen, ook kan inspireren.

Wat kun je doen:

  • Laat alle medewerkers 1 product kiezen waar ze nieuwsgierig naar zijn. Zij testen en schrijven hun bevindingen op, zoeken naar meer informatie en reviews.

  • Per week staat er 1 product centraal en dus ook de medewerk(st)er die dit product heeft gekozen.

  • Deze medewerk(st)er deelt de verkregen informatie met de collega’s tijdens het werk, in de pauze etc.

  • Dit product zit in de weekdeal in de salon en krijgt extra aandacht op de toonbank/kassa.

  • Mooi zou zij wanneer je gezamenlijk een doel bepaald hoeveel producten je die week gaat verkopen.

If you never try, you never know

Ga er eens mee aan de slag en probeer het ook vol te houden. Het zal jullie allemaal vertrouwen en overtuiging geven. Jouw klanten gaan professioneel advies krijgen op een persoonlijke manier met mooie verhalen, achtergronden en persoonlijke ervaringen. Natuurlijk zijn wij erg benieuwd of dit werkt voor jouw salon en je medewerkers. Kunnen wij je ergens bij helpen dan horen we dat natuurlijk heel graag.


Zou je graag meer informatie willen over de merken van Beauty Brands BV? Neem via onderstaande button contact met ons op. Wij vertellen je graag meer.


 
Astrid van Gool